Małgorzata:

[więcej]

sie
2013

Ring of Kerry -- Killarney..

Dublin, 18:09

po dłuższej chwili wracamy do podróży. wraz z Crio i Miśkiem wyruszamy drogami zielonej Irlandii w kierunku hrabstwa Kerry. chcemy w 4 dni przejechać malowniczą trasę znaną tu i ówdzie jako Pętla Kerry. trasę, na której w niewielkich od siebie odlegościach natykamy się na rozległe jeziora, zielone łąki, morskie klify, wysokie góry, farmy, plaże, czyli kwintesencję Irlandii w pigułce..

wypad ten jest również moim pierwszym razem za kółkiem samochodu prowadzonego po złej, czyli lewej, stronie drogi. tyle się o tym nagadałem przez ostatnie 10 lat, tyle marudziłem, że nie wiem, nie znam się, nigdy nie prowadziłem auta w UK, a tu wystarczyło usiąść za kółkiem i ruszyć. po 5 minutach byłem już w miarę przestawiony.

no więc wyruszamy wczesnym rankiem, połowa trasy w płd-zach kierunku wyspy przebiega autostradami, ale później wjeżdżamy na mniejsze drogi i podziwiamy miejscowe zadupia. Irlandia ma podobnie dziwny sposób wytyczanie dróg jak UK, gdzie oprócz dwóch pasów nie ma żadnych poboczy, żadnych chodników dla pieszych. wręcz przeciwnie, droga jest jakby zapadnięta w metrowe dolinki, lub totalnie zarośnięta ze wszystkich stron żywopłotami, tak że nic nie widać. dodatkowo, ciężko czasem na tych wąskich trasach wyminąć większy gabarytowo pojazd -- po prostu nie ma na to miejsca.

do Killarney dojeżdżamy wczesnym popołudniem i zajeżdżamy pod nasz B&B. niestety, check-iny są tu stosunkowo późne, więc od razu robimy pierwszy wypad do pobliskiego parku narodowego. Killarney NP, ze swoimi jeziorami, lasami i otwartymi przestrzeniami, wygląda bardzo zachęcająco przy pięknej pogodzie -- leżymy trochę nad jeziorem na kamienistej plaży i tam właśnie robię zdjęcia wrzucone poniżej. wieczorem tego dnia uderzamy do miasta i przy Guinnessie i pubowym jedzeniu wsłuchujemy się w lokalną muzykę na żywo. Kuba podchodzi do sprawy bardzo poważnie, czasem nawet odnosimy wrażenie, że wyrośnie z niego muzyk. słucha uważnie, cieszy się i klaszcze zaciekle po każdym kawałku.. na fotce poniżej siedzmy se właśnie z Miśkiem -- Agatę i Crio wrzucę przy innej okazji, bo jakoś nikt nie zrobił im dobrych zdjęć..

2013

Ring of Kerry -- Gap of Dunloe..

Dublin, 15:42

Kilkanaście kilometrów od Killarney docieramy do parkingu przy północnym wjeździe do Gap of Dunloe -- przepięknej doliny rozciągającej się na długości 11km pomiędzy Purple Mountain a Macgillicuddy's Reeks. dolina jest jedną z topowych atrakcji Irlandii, a jej nazwa wywodzi się z irlandzkiego Dún Lóich, co można przetłumaczyć jako warownia Lóich.

jest sobota, środek lata, zapowiada się długi i pełny wrażeń dzień. jak zwykle w naszych podróżach dopisuje nam pogoda, co w tym regionie jest sprawą wyjątkową. słońce świeci jak oszalałe przez cały dzień, przyroda mieni się wszystkimi kolorami zieleni, a krajobrazy drgają w delikatnym letnim powietrzu. samochód zostawiamy na parkingu i rozpoczynamy długi marsz wąskim dnem doliny. jest nas pięcioro, z tym że Kuba podziwia okolicę z poziomu swojego wózka. mamy dwa aparaty fotograficzne i jednego diwajsa, jak utarło się nazywać Miśka iPada wykorzystywanego w kreatywnej fotografii krajobrazowej. maszerujemy, a początkowe lasy szybko ustępują miejsca poszarpanym skałom, stromym stokom i pierwszym jeziorom. w całej dolinie jest 5 jezior, wszystkie położone malowniczo odbijają w swich taflach kamieniste zbocza gór. jeziora połączone są ze sobą rzeczką, na której gdzieniegdzie wybudowano kamienne, przywodzące na myśl średniowiecze, mostki. idzie się przyjemnie wąską asfaltową drogą, chociaż co jakiś czas mija nas samochód tej leniwszej części odwiedzających to miejsce turystów. co jakiś czas napotykamy pojedyncze domki, niekiedy wciąż zamieszkiwane. po paru godzinach powolnej wspinaczki docieramy do najwyższego punktu doliny, z którego rozciągają się fajne widoki na obydwie strony świata. robimy tu sporo zdjęć, które wrzucę jeszcze w jakichś kolejnych notkach.

była kiedyś piosenka, w której jeden taki dudek śpiewał, ze Irlandia podobno jest taka zielona.. w mieście trudno te słowa zrozumieć, ale w takiej dolinie, gdzie wszystko przykryte jest dywanem bujnej roślinności, słowa te trafiają w sedno. świat mieni się wszystkimi odcieniami zieleni, a jedyną różnicę robią jaskrawe odcienie ostrych skał mieniące się bielą ze stromych stoków. kiedyś widzieliśmy coś podobnego w Montanie, podczas naszej podróży do Yellowstone, z tym że tu wszystko wygląda na chaotycznie niedokończone -- jakby ktoś nagle przystanął na chwilę i proces tworzenia świata zatrzymał się w malowniczym i barwnym nieładzie.

2013

Ring of Kerry -- Gap of Dunloe - b&w..

Dublin, 19:27

kilka czarno-białych ujęć tej malowniczej dolinki..

2013

Ring of Kerry -- Gap of Dunloe..

Dublin, 15:38

po raz ostatni dolinka, ale tym razem z nami, cobyście nie pomyśleli, że nas tam nie było..

2013

Ring of Kerry -- Cahersiveen i Ballycarberry Castle..

Dublin, 00:44

późnym popołudniem dojeżdżamy do wioski Cahersiveen na zachodnim brzegu półwyspu. jest środek lata i wyjątkowo słoneczny dzień -- dobry moment na wieczorne wyjście w "miasto". dość szybko odnajdujemy nasz bed&breakfast, choć nie spisałem adresu, a budynek widziałem tylko przez chwilę na fotce ze strony rezerwacji. instalujemy się w środku i wyruszamy na podboje kulinarne. tego typu miasteczka są dobrym źródłem lokalnej kuchni, choć był weekend i wszystkie dwie restauracje miały już komplet zgłodniałych turystów. w końcu lądujemy w lokalnym pubie, a crio jak zwykle cuduje coś z lokalnymi drinkami piwnymi z domieszką brandy.

następnie kierujemy się na wybrzeże, gdzie siedzimy chwilę nad dokiem małego promu łączącego stały ląd z wyspą Valentia. prom odpływa sprzed małej knajpki portowej i po kilku minutach dobija do brzegu Knight's Town -- rewelacyjnie brzmiącej wioseczki, którą zamierzamy odwiedzić następnego dnia. zresztą cały następny ranek chcemy spędzić na wyspie i już cieszymy się widokiem majestatycznych wzgórz, z których podobno rozciąga się wspaniały widok na ocean i zachodnie krańce Irlandii. obok nas z dumą widnieje znak linii telegraficznej, ale o celu jego postawienia napiszę w kolejnej notce.

zachód słońca spędzamy na patio naszego hostelu. śledzimy powolny ruch czerwonej kuli słońca i przy piwie rozmawiamy o pierdołach do późnej, rozgwieżdżonej nocy. dawno nie widzieliśmy chłopaków: marasa chyba od ślubu, a miśka od chrztu jakubka. dobrze jest się spotkać w środku lata gdzieś na dalekiej neutralnej ziemi i powspominać stare czasy. myślę sobie, że dla takich chwil warto uderzyć w trasę z przyjaciółmi..

a gdy już wszyscy poszli spać to ja jeszcze siedziałem z miśkiem patrząc na gwiazdy przez pryzmat Google Sky View. niesamowitym jest móc zobaczyć na własne oczy blask Marsa (i wiedzieć, że to właśnie on!), śledzić ruch stacji kosmicznej i wierzyć elektronicznemu pudełku, że niewidoczny księżyc jest gdzieś ponad naszymi stopami.

poranek okazał się być mglisty, ale nie przeszkodziło nam to w wizycie na zamku Ballycarberry. zamek to za duże słowo, choć właśnie fakt, że została się ino ruina, świadczy o jego wyjątkowości. Japończycy i Amerykanie zapytaliby o tytuł filmu, do którego posiadłość ta zostałą zbudowana, ale nam, mieszkańcom Starej Europy, nie w głowie takie żarty. Ballycarberry Castle w rzeczywistości postawiono w XVI wieku, choć w miejscu tym odkryto ślady zamku pochodzącego już z 1398 roku, czyli jakoś wtedy, gdy hordy półnagich Litwinów ze swoimi ziomalami z rodu piastowego, szykowały się do skopania 4 liter kilku osobnikom z krzyżami na piersi. ruiny zamku są malowniczo oblepione roślinnością, a pozostawione gdzieniegdzie schody pozwalają nam na wdrapanie się na wyższe kondygnacje. robimy kilka dobrych fotek i chwilę szlajamy się po podziemnych korytarzach. przez chwilę jesteśmy tu sami, dopiero później przyjeżdża jeszcze jedna wycieczka z aparatami. potem leżymy na trawie i wyobrażamy sobie, jak mógł wyglądać armatni atak ze strony morza, który odbył się tutaj w 1652 roku..

Ring of Kerry -- Cahersiveen i Ballycarberry Castle..

Ring of Kerry -- Cahersiveen i Ballycarberry Castle..Ring of Kerry -- Cahersiveen i Ballycarberry Castle..

2013

Ring of Kerry -- Valentia Island I..

Dublin, 16:54

po wizycie w zamku wjeżdżamy na wyspę Valentia. tak, wjeżdżamy: wyspa to bowiem tylko z nazwy, a ze stałym lądem łączy ją .. most. jak mówi wiki, Valentia znana jest jako wschodni punkt końcowy transatlantyckiego kabla telegraficznego, łączącego ją ze wschodnim wybrzeżem Nowej Fundlandii. pierwszy udany przesył wiadomości z wyspy tą drogą miał miejsce w 1857 roku. stałe połączenie uruchomione zostało w 1866 i było użytkowane do 1966, kiedy to firma Western Union International zrezygnowała z jego eksploatacji. obecnie w miejscu dawnej stacji telegraficznej, nazwanym Telegraph Field, znajduje się pamiątkowy monument.

z obiecanych nam widoków nic nie wynika: poranny świat spowity jest gęstą mgłą. początkowo nie widać niczego, cała okolica pozostaje skąpana w spokojnej białej nicości. otaczają nas tylko wzgórza, trawa i wolno pasące się tu i ówdzie barany. obszar wyspy to 33 km2 i mieszka tu zaledwie 650 osób. godzinę później z widokami jest trochę lepiej i łapiemy kilka kadrów, misiek zdobywa kamienną półkę, a marek chowa się za pofałdowanym dywanem zroszonej trawy.

2013

Ring of Kerry -- Valentia Island II..

Dublin, 14:00

po godzinie spaceru na wzgórzach zjeżdżamy w dół kierując się w stronę latarni morskiej na skalistym urwisku. latarni nie zwiedzamy, bo lokalny przedsiębiorca rządał ceny zdecydowanie przewyższającej wartość poznawczą dobra lokalnego, ale dość owocnie spędzamy czas na skalistym brzegu. morze, choć właściwie to już ocean, jest tu groźne, spienione, dzikie. pod tak zachmurzonym niebem przypominają mi się wszystkie te celtyckie pieśni i mitologie ludów nordyckich zakochanych w stromych klifach smaganych wiatrami i wszelakich morskich opowieściach.

choć może właśnie brzegi Valentii przypominają bardziej świat mistrza Sapkowskiego z opowiadania Trochę poświęcenia? mgliste i wilgotne Bremervoord, w którym książę Agloval walczy o względy syreny Sh'eenaz wśród scenerii pachnącej wilgotnym morszczynem? myślę, że te dwa miejsca są ze sobą ściśle powiązane: przylądek Bremervoord kończył się wulkanicznymi rafami, zwanymi Smoczymi Kłami, w których okolicy znajdowały się schody do zatopionego miasta -- Ys. podobnie jest tutaj: wędrujemy po kamienistych półkach, popękanych i wypłukanych milionami lat walki z morzem i szukamy ukrytych schodów do podwodnego miasta. skały wypełnia woda, gdzieniegdzie mienią się rozgwiazdy, wiatr rozwiewa uderzające w półki skały. a dalej u Sapka były już wyspy Skellige, które przecież idealnie pokrywają się z mapą zachodniego wybrzeża Irlandii. przed nami, na horyzoncie, wyrastające pionowo z wody mienią się dwie kamienne trójkątne wieże -- Wyspy Skellig, dzisiaj pozostające rezerwatami ptaków, choć przez laty zamieszkiwane były przez mnichów. piękny, choć surowy to świat..

Ring of Kerry -- gdzieś na zachodnim wybrzeżu Irlandii

dublin, 19:42

po wyspie Valentia kierujemy się niewielką dróżką wśród wzgórz na wybrzeże. droga o szerokości jednego samochodu zabiera nas na wysokie wzniesienie, z którego rozciąga się widok na dolinę, z której przyjechaliśmy. parkujemy samochód i kierujemy się pieszą ścieżką na jeszcze jedno wzgórze, z którego roztacza się widok na niesamowitą zatokę i sporą część oceanu. przeskakuję przez drut kolczasty i robię kolejne panoramy hrabstwa Kerry: ciemnoniebieskie zatoki, malownicze mozaiki pól i wypełniająca całą przestrzeń zieleń traw.. później zmieniam obiektyw na 200mm zoom i strzelam kilka fajnych ujęć wiosce poniżej. klasyczna Irlandia, taka o której śpiewa się piosenki. magia!

2013

Ring of Kerry -- Ballinskelligs..

Dublin, 14:56

a potem dojeżdżamy do plaży w pobliżu wioski Ballinskelligs (z języka irlandzkiego: Baile an Sceilg). długie łachy piasku widoczne były już z odległości kilkunastu kilometrów, gdy na wzgórzu robiłem fotki zielonych wzgórz i nieregularnych klifów linii brzegowej. miejsce to jest o tyle ciekawe, że podczas odpływu plaża ma kilkaset metrów szerokości, a po ciężkim i wilgotnym piasku można jeździć samochodem. wjeżdżamy więc na piasek i chwilowo bawimy się w kierowców rodem z rajdu do Dakaru. parkujemy gdzieś pośrodku i spędzamy beztroskie kilka godzin na słońcu..

i kilka ujęż z Instagrama:

2013

Ring of Kerry -- Kerry Coastal Way..

Dublin, 19:12

mknąc z irlandzką prędkością na krętej klifowej drodze wyłania się naszym oczom taki oto obrazek: kamieniste wysepki na granatowym morzu, klify kończące delikatnie pochyłą i wściekle zieloną łakę z mnóstwem murków i kilkoma domkami. malownicza zatoczka z kilkunastoma zacumowanymi żaglówkami, górski brzeg na horyzoncie, a wszystko to skąpane w rewelacyjnym świetle zachodzącego słońca. marzenie fotografa krajobrazu. wyskakujemy z samochodu na parkingu i przy włączonym silniku pstrykamy pocztówki w różnych kierunkach. wszystkie zdjęcia poniżej, w tym dwie panoramki z dziwnie nieprecyzyjną linią horyzontów, powstały w kilka krókich minut. po wszystkim pakujemy się do nissana i mkniemy dalej, już w kierunku Dublina. szkoda, w takim miejscu chciałoby suę spędzić cały wieczór..

gru
2013

Ring of Kerry -- Kerry Mountain Road..

Dublin, 13:13

a potem mkniemy już w kierunku Dublina sporadycznie zatrzymując się na ostatnie fotografowanie. zamykamy pętlę Ring of Kerry kierując się ponownie w stronę Killarney. przejeżdżamy przez malownicze doliny, a szczyty gór przykryte są niskimi chmurami. w połączeniu z przebijającym się przez nie słońcem robi to fajne wrażenie. wieczorem, już po zachodzie, jedziemy przez odludne krainy gdzie na długich kilometrach nie znajdujemy żadnego miasteczka, a Crio rzuca, że warto byłoby tu jeszcze kiedyś wrócić i wejść na kilka z tych szczytów. kiedyś wrócimy, na pewno.

gru
2013

Ring of Kerry -- foty wujka Marka..

Dublin, 13:20

zamykając tą serię wpisów wrzucam jeszcze kilka naszych ujęć z aparatu Crio. wujek Marek jak zwykle w formie, a nie swoje zdjęcia wstawiam na stronę, bo kilka osób marudziło, że tylko same krajobrazy ostatnio..

na tym kończę opowieść o hrabstwie Kerry -- malowniczo zielonym skrawku Irlandii, w którym w niewielkiej od siebie odległości spotykamy wysokie góry i brzegi oceanu, malownicze doliny wypełnione jeziorami i gęste lasy, ruiny zamków i małe wioski napędzane, wydaje się, tylko pieniędzmi przejeżdżających tędy podróżnych. warto było tam pojechać, a to dopiero pierwsza nasza poważniejsza eskapada na Zielonej Wyspie!

Ring of Kerry -- foty wujka Marka..